Veel mensen kopen hun aardappelen in de supermarkt en realiseren zich niet dat van het bedrag dat ze betalen, maar een fractie naar de boer gaat. Tussenhandelaren strijken de winst op en het harde werk van de boer wordt nauwelijks beloond. Aardappelbezorgservice Potato Monday wil daar verandering in brengen en kwam met een vernieuwend idee. Eerlijk, lokaal en duurzaam.

Ondernemer Gerard Nijsse vertelt: “Potato Monday levert aardappelen aan de consument, waarbij fairtrade handelen, met verpakkingsvrije en korte bevoorradingsketens, onze standaard is. Kenmerkend voor ons bedrijf is transparantie én het nemen van onze verantwoordelijkheid. Het idee erachter is wellicht filantropisch te noemen: het helpen van de boer, de consument  én de wereld. Dit door tussenhandelaren en plastic verpakkingen te schrappen en de aardappelen - rechtstreeks vanuit de schuur van de boer - bij de klant aan huis te bezorgen. Potato Monday  hanteert daarbij slechts een bescheiden winstpercentage en geeft precies aan waar het geld naar toe gaat en hoeveel.”

Circulair verpakt

“Daarnaast nemen wij onze verantwoordelijkheid voor gebruikte verpakkingsmaterialen  serieus. Veel bedrijven schuiven het schuldgevoel over het gebruik van plastic af op de consument. Potato Monday ziet dat andersom. Wij leveren een product, dus wij hebben de keuze om te bepalen hoe. De verpakkingen die we gebruiken (herbruikbare houten kratjes en jute zakken) zijn van ons en blijven van ons. Onze naam staat er op, dus het is voor ons zaak deze niet uit het oog te verliezen. Neemt een klant een nieuw kratje of nieuwe zak aardappelen af, dan nemen wij de oude verpakking weer terug. Daar komt geen plastic meer aan te pas!”

Dichtbij de boer

De keuze van Goes als vestigingsplaats was logisch voor Gerard: “Ik ben hier geboren en getogen. Ik ken de mensen die er wonen, de omgeving en de dingen waar ze hier waarde aan hechten. Dit daagt mij uit om niet met een onzin verhaal aan te komen; daar prikt een gemiddeld Goesenaar zo doorheen. Verder heeft Goes precies genoeg inwoners om een bedrijf als Potato Monday te starten en te experimenteren als ondernemer, voordat we verder opschalen. Bovendien staan mensen hier nog een stuk dichter bij de boer dan in de Randstad en zijn ze bekender met het product dat we leveren.”

Ons kent ons

Aantrekkelijk aan het ondernemersklimaat in Goes vindt Gerard de ‘ons kent ons’ sfeer die er heerst: “Er zijn maar weinig steden waar je dat nog kan vinden. En dat is iets moois. Er wordt veel gepraat en elkaar veel gegund in Goes. Dat is precies waar een bedrijf als Potato Monday het van moet hebben. Daarbij is ook de samenwerking met andere bedrijven  gaaf hier. Ik merk dat ondernemers in Goes bereid zijn mee te denken en mee te helpen, op allerlei verschillende manieren. Zonder dat er per sé direct iets voor hen zelf in moet zitten.”

Sparren met anderen

“En niet onbelangrijk: ook vernieuwende ideeën en plannen ontstaan door het sparren met andere ondernemers. Ik hoop daar ook zelf anderen mee te kunnen helpen in de toekomst. Concreet werk ik op dit moment samen met twee jonge Goese ondernemers, van Wolf Online Marketing. Net als Potato Monday, is dit bedrijf recentelijk gestart en daardoor is die samenwerking fantastisch. Jong en energiek. Verder ben ik in gesprek met een aantal Goesenaren over de vervolgstappen; daarover een volgende keer meer, haha!”

Corona als kans

De coronatijd is voor Gerard een kans, geen beperking. Maar hij realiseert zich goed dat dit voor veel ondernemers anders is. “Veel ondernemers gaan ten onder op dit moment, en dat vind ik heel erg. Zeker nu ik merk hoeveel tijd en energie er in Potato Monday gaat zitten, lijkt het mij verschrikkelijk om als ondernemer je onderneming kapot te zien gaan. Voor mij biedt deze tijd juist veel mogelijkheden. Mijn studie is door corona aangepast, waardoor ik zes maanden de tijd heb gekregen hiermee bezig te zijn. Bovendien  is alles online, waardoor ik mijn studie in Amsterdam grotendeels in Goes kan bijhouden. Als ik elke week in Amsterdam in de banken had moeten zitten, was dit nooit van de grond gekomen.”

Toekomstplannen

De toekomst van Potato Monday ziet Gerard dan ook rooskleurig tegemoet: “We hebben plannen om ook andere delen van Zeeland en Nederland te  gaan bedienen, maar Goes blijft de ‘testlocatie’ voor Potato Monday. Wanneer wij bijvoorbeeld ons assortiment uit gaan breiden met (seizoensgebonden) groenten en fruit, kunnen we dit perfect uitproberen in Goes.  Hier zijn mensen bereid mee te denken en vergevingsgezind. Ik merk dat onze klanten ‘kinderziektes’ er snel uitvissen, zonder dat dit direct in het negatieve wordt getrokken. Die gunfactor ervaar ik alleen in Goes. Dat is erg belangrijk voor Potato Monday, juist als jong bedrijf. Dat waardeer ik enorm!”

Ondernemen