Het is hier goes varen

Henriette vindt het hier goes varen!

Nationaal Park Oosterschelde is uniek vaargebied!

Henriette van Baaren is eigenaar van ‘Challenge Team Sailing Events’. Ze organiseert uitjes op en aan het water. Vanaf 2000 heeft zij een aantal zeiljachten te huur in de jachthaven van het Goese Sas.

‘We varen voornamelijk voor bedrijven. Bedrijven die hun personeel een dagje uit aanbieden. Ondernemers of verkopers die hun klanten willen bedanken voor de samenwerking of hen beter willen leren kennen.

Goes heeft goede uitgangspositie

‘Goes heeft een hele goede uitgangspositie voor ons als charterbedrijf. Je kunt met heel veel windrichtingen een gunstige koers uitzetten. We kunnen gaan zeilen naar Yerseke voor een oesterlunch of proeverij, naar Zierikzee voor een biertje of stadswandeling of een rondje rond de zandplaat en bij laag water op de foto met de zeehondjes. Dat is zo leuk aan Goes! Je kan in een paar uurtjes een mooi stuk van de Oosterschelde zien. Trek je er iets langer voor uit dan kan je naar de Roompot zeilen en Neeltje Jans bezoeken.’

Uniek vaargebied

‘Zandplaten, zeehonden, de Zeelandbrug, de mossel en oestercultuur en schoon helder getijden water. We hebben hier een fantastische vaargebied waar we heel erg blij mee mogen zijn. Er zijn niet zoveel mensen die aan een Nationaal Park wonen! Met name onze Belgische gasten zijn altijd verbaasd over de rust, de ruimte en de pure sfeer.’

Vriendelijke havenmeesters

‘De voorzieningen zijn in de haven van Goese Sas erg compleet. Er is een watersportwinkel, een brandstoftank, grote afvalcontainers en het sanitairgebouw met was- en droogmogelijkheden is altijd schoon. Er zijn huurfietsen voor passanten en we hebben hier de mogelijkheid om wat te eten en te drinken.

Verder is er een goede bezetting van de havenmeesters. Zij hebben altijd een vriendelijk woord en een lach voor de exploitanten van de jachthaven. Het is hier een gezellige en veilige ligplaats achter de sluis.’

Andrea vindt het hier goes varen!

Andrea Stam is 33 jaar en geboren en getogen in Goes. Voor haar studie aan de TU Eindhoven is ze even weggeweest uit Goes maar nu werkt ze als architect bij het Bouwraadhuis in Kruiningen en woont ze weer in ons mooie stadje. Toen ze weer terugkwam in Goes is ze lid geworden van roeivereniging Scaldis.

‘Ik zocht een sport die je lekker buiten kan doen en zonder een vaste wedstrijdverplichting in het weekend. Maar wel een sport die je met anderen beleefd. Roeien bleek daarvoor de ideale keuze.'

Gezellig sporten!

'Toen ik lid werd van de vereniging, waren er toevallig nog een aantal meiden uit dezelfde leeftijdscategorie die ook lid werden. Dat klikte zo leuk dat we als vanzelf een team vormden. Met hen heb ik ook een aantal wedstrijden geroeid, zoals in Middelburg en Terneuzen. Inmiddels is een aantal van ons, waaronder ikzelf, moeder geworden dus het roeien is momenteel meer op recreatief niveau en vooral erg gezellig.
We varen in een ‘gladde 4 met stuur’. Dat wil zeggen dat de boot geen kiel heeft en dat er 4 roeiers zijn en een stuurman. Maar ik vaar ook weleens met z’n tweeën in de boot of alleen in een skiff. Heerlijk!'

Ideaal vaarkruispunt

'De roeivereniging is een zeer gezellige club en ons clubgebouw zit op een mooi vaarkruispunt. Als ik lekker een flink stuk wil roeien dan is het in één baan naar het Goese Sas. Als we een lekker rustig tochtje willen maken dan gaan we richting de oude stadshaven of naar het Goese Meer. Het is erg leuk dat er veel verschillende mogelijkheden zijn binnen een, voor roeiers, toch wel iets beperkte lengte qua roei-afstanden.'

Goes is charmant

'Wat ik zo leuk vind aan varen in Goes is het Goese Meer. Het is alsof je door de achtertuinen van de bewoners vaart. Altijd even zwaaien! En verder ben ik zelf erg gecharmeerd van ons oude stadhaventje, zo knus en sfeervol.'

Remko vindt het hier goes varen!

ZZP-er Remko de Zeeuw is 25 jaar en groeide op in Deventer, ver van het water. Op zijn 17e verhuisde hij naar Schuddebeurs op Schouwen-Duiveland en inmiddels heeft hij een grote passie voor windsurfen.

‘Zodra het waait, en dat is hier in Zeeland behoorlijk vaak, ben ik op het water te vinden. Van het Veerse Meer tot aan Ouddorp. Ik doe aan freestye- en wave-surfen. Bij freestyle surfen doe je allerlei verschillende ‘moves’ en trucs. Bij wave-surfen gaat het meer om sprongen maken en ‘golfrijden’ op zee. Verder ga ik graag golfsurfen als het niet waait en er toch flinke golven zijn.'

Er gaat niets boven stormdagen in Zeeland

'Op het water hebben we een grote groep surfers die elkaar vaak zien. Het zijn mensen van jong tot oud, windsurfers, golfsurfers, kiters en zeilers. Iedereen vermaakt zich hier! Ook op het land hebben we het erg gezellig en we lachen heel wat af samen! In de wintermaanden zijn veel vrienden op reis. Sommigen gaan naar de sneeuw en anderen naar warmere surfoorden over de hele wereld. Toch gaat niks boven de woeste stormdagen in Zeeland!'

Wolphaartsdijk goed toegankelijk voor beginnend surfers

'Ik vind het Veerse Meer prachtig om te surfen! Mooi helder water en je kunt er ook goed zeilen of lekker zwemmen.
Bij Wolphaartsdijk zijn ook gebieden met ondiep water die goed toegankelijk zijn voor beginnend surfers. Ik heb veel tijd doorgebracht op het Veerse Meer als leraar bij Thijs Surfschool in Kamperland en destijds ook in Wolphaartsdijk.'

Goes heeft veel te bieden

'Wat ik zo leuk vind aan Goes is dat het zoveel te bieden heeft. Het is een gezellig stad met leuke evenementen zoals de Dancetour. Even buiten Goes heb je leuke kleine dorpen waar je allerlei mensen tegenkomt: fietsers, duikers, watersporters en vakantiegangers. Goes heeft ruimte en er zijn zoveel prachtige plekken om te bezoeken.’

Ronald vindt het hier goes varen!

Marktkoopman Ronald de Winter is 45 jaar en hij woont samen met zijn vrouw Franca en hun twee dochters in Goes. Hij is lid van de Goese roeivereniging RV Scaldis.

‘Ik roei vaak alleen in een ‘skiff’. Dat is een eenpersoonsroeiboot die ontworpen is om de weerstand in het water zo klein mogelijk te maken. Maar we varen ook regelmatig met z'n tweeën of met vier roeiers en een stuurman.

Samen sporten is gezelliger als alleen!

Op donderdagavond roei ik samen met een gezellige groep mannen waarmee ik examen heb gedaan. Op zondagmorgen is er een open roeimoment en dan kan je kiezen met wie je in de boot stapt. Ik vind deze gezamenlijke momenten het leukst; samen sporten is gezelliger als alleen! En heerlijk in de natuur en in de buitenlucht. Het kanaal tussen Goes en Wilhelminadorp is hiervoor ideaal!'

Jankees vindt het hier goes varen!

Zelfstandig ondernemer Jankees Padmos is 52 jaar en woont in Heinkenszand. In de haven van Wolphaartsdijk heeft hij een vaste ligplaats voor zijn polyester zeilboot van 13 meter lang.

Actief recreatieve familiehaven

'Vandaag ga ik samen met mijn zoon en zijn kornuiten even lekker een tochtje maken met de RIB (afkorting voor ‘rigid inflatable boat’). We komen hier al 9 jaar en we vinden dit een hele prettige haven met een bijzondere ligging aan het Veerse Meer en het is lekker dichtbij huis. Het is een actief recreatieve familiehaven met veel voorzieningen en een goede organisatie. Er is een gezellig clubhuis waar je wat kan drinken en een kleine snack kan eten.

Zeilles

Er worden hier ook zeilopleidingen gegeven. Onze zoon is nu 11 jaar en heeft hier al 5 jaar zeilles in een optimist. Sinds een paar weken heeft hij nu ook zijn CWO-diploma (Commissie Watersport Opleidingen) gehaald. Verder heeft hij hier een vaste vriendengroep waarmee hij veel optrekt. Er is hier veel te doen voor de kinderen. Eigenlijk is hier voor een ieder wat wils!'

Bert vindt het hier goes varen!

Bert Verlinde is samen met zijn vrouw en dochter op vakantie in Wolphaartsdijk. Hij is 39 jaar en kok in een klassiek Franse keuken. Hij woont met zijn gezin in Ekeren, een randgemeente van Antwerpen. Hun boot Sari, een B-liner speedcruiser (375pk) van 9 meter, heeft meerdere slaapgelegenheden aan boord. Verder hebben ze een jetski en een motorsloepje in de Wolphaartsdijkse haven liggen.

‘We komen al in deze familiehaven in Wolphaartsdijk sinds onze dochter 9 maanden oud is. Nu ze 13 jaar is, heeft ze hier een vaste vriendengroep opgebouwd en als we een weekje op vakantie zijn, wil ze niet meer mee naar huis, zo leuk vindt ze het hier!

Echt een familiehaven

Wat ons zo bevalt aan deze haven is dat het echt een familiehaven is met veel kinderen en veel speelactiviteiten. Daarnaast hebben we 12 jaar terug voor deze haven gekozen omdat het ligplaatsgeld goed betaalbaar was. En dat is na 12 jaar eigenlijk nog steeds zo; het is een zeer betaalbare haven met goede faciliteiten. Er zijn veel activiteiten voor de kinderen zoals een zeilschool en een spetterclub. Er is een recreatiecommissie die allerlei activiteiten organiseert zoals familievaartochtjes.

Erg centraal

Op het water zit je hier erg centraal; je bent zo op de Oosterschelde, de Grevelingen of het Hollands Diep en feitelijk zitten we ook dichtbij de Belgische kust. Als het wat ruw weer is, varen we heerlijk op het Veerse Meer. We zijn ook weleens met de boot in de haven van Goes geweest. We vonden dat een erg aangename plaats met winkels dichtbij elkaar en een gezellige haven.’

Huub vindt het hier Goes varen!

De 17-jarige Huub Wolters (rechts op de foto), afkomstig uit ’s Heer Abtskerke, bezoekt regelmatig de haven van Wolphaartsdijk om te zeilen met zijn ouders of te kanoën met één van zijn vrienden.

‘Mijn ouders hebben hier een vaste ligplaats voor onze zeilboot, een Dehler van 11 meter lang. Ik kom hier al zo’n 12 jaar in de weekenden en in de vakanties. Ik ga weleens zeilen samen met mijn ouders maar ik ben meer van het snellere werk en vaar dan graag met een speedbootje.

Vaak neem ik één van mijn vrienden mee hier naar de haven en we kunnen dan gewoon ons eigen gang gaan. We lenen dan een kano of we gaan vissen, zwemmen of voetballen. Er is hier genoeg te doen! Ik vind het een erg gezellig haven met veel leeftijdsgenoten en vanaf ons huis zitten we hier zo!'

Mevrouw Rosbergen vindt het hier goes varen!

Lekker shoppen en ’s avonds heerlijk uit eten!

Mevrouw Rosbergen is 72 jaar en komt uit Boskoop (Zuid-Holland). Ze komt met haar familie al zeker tien jaar in Goes. Ze komen dan met drie boten en blijven gezamenlijk een nachtje slapen in de stadshaven van Goes.

‘Lekker een dagje shoppen en ’s avonds heerlijk uit eten in één van de restaurants hier aan de haven.

We hebben een ‘Rijnland Vlet van 13,5 meter lang met twee badkamers en meerdere slaapgelegenheden. Het is een heerlijk schip. Samen met mijn man en dochter is het prima toeven hier aan boord. We hebben alle ruimte en alles bij ons.

Ik vind Goes een erg leuke plaats om te bezoeken! Het is hier erg knus en je ligt midden in het historisch centrum met alle leuke winkeltjes op loopafstand.’

Roby vindt het hier goes varen!

Magnifieke ligplaats en alle voorzieningen dichtbij!

Roby Burgos is 67 jaar en komt uit Aalst in België. Hij is gepensioneerd en brengt veel tijd door op zijn motorjacht ‘Forever’, een ‘Van Lent Bonito’ van 12 meter lang. Vanuit de jachthaven van Aalst maakt hij regelmatig vaartochtjes met zijn vrouw.

‘In de zomerperiode komen we een dag of tien naar de haven in Goes. Dat is een prachtige tocht vanuit België. Dat doen we sinds vijf jaar, toen hebben we hier een gezin leren kennen en onze kleinkinderen en hun kinderen zijn bevriend geraakt. Vanuit Goes maken we ook wel eens uitstapjes naar Middelburg of Vlissingen. We hebben de fietsen aan boord en bij goed weer maken we een mooi fietstripje rondom Goes.’

Alles op loopafstand

‘We hebben in Goes een magnifieke ligplaats met alle voorzieningen dichtbij. De winkels zijn op loopafstand en de havenvoorzieningen zijn altijd proper. Erg fijn ook dat de Praxis zo dichtbij zit. Ik moest laatst iets aan mijn boot knutselen en dan is het prettig dat die op loopafstand zit. Verder is de havenmeester erg vriendelijk en behulpzaam; we komen hier in Goes niks tekort!’

Nout en Jolanda vinden het hier goes varen!

Veerse Meer, Grevelingen en Oosterschelde onder handbereik!

Wereldreizigers Nout Goverse en zijn vrouw Jolanda Reinink zijn al 15 jaar op reis met hun stalen zeilkotter de Atlantis. Voor de kenners; een Puffin 42 voet dus zo’n 15 meter lang met een mast van 20 meter. Nout is 70 jaar geleden geboren in Nieuw en Sint Joosland en altijd werkzaam geweest op of rondom het water. Voor zijn pensioen is hij 27 jaar lang loods geweest bij het loodswezen in Vlissingen. Sinds 2001 woont hij met zijn vrouw permanent op hun zeiljacht en inmiddels hebben ze al mooie reizen gemaakt naar het Caraïbisch gebied en verschillende landen in Noord Amerika en aan de Middellandse Zee.

Goede walvoorzieningen

‘We zijn nu even terug in Nederland omdat het schip afgelopen winter helemaal opgeknapt moest worden. En nu we hier toch zijn, vinden we het fijn om ook onze familie en vrienden te bezoeken. We zijn dus zeker niet onbekend met de haven van Goes want we zijn hier al heel vaak geweest. Het is een erg prettige plek om te liggen. De walvoorzieningen zijn goed; de sanitaire voorzieningen zijn altijd schoon en er is een goede afvalverwerking.

Voor het afleggen van bezoekjes is het erg fijn dat we snel de bus en de trein kunnen pakken. Goes is een lekker compact stadje, de haven is lekker kleinschalig en er is altijd wat te doen. Het is erg prettig als we met de boot weg gaan dat er regelmatige brugtijden zijn (praktisch elk uur) en dat de sluis bij Goese Sas de hele dag door in werking is. Vanuit Goes kan je zo het Veerse Meer op, de Grevelingen of de Oosterschelde. Dat is ideaal want je zit hier lekker centraal.’