Deze site maakt gebruik van technische cookies en de cookies welke worden geplaatst door Google Analytics. Het staat u vrij om cookies uit te schakelen middels uw browser. Houdt u er wel rekening mee dat het mogelijk is dat onze website dan niet meer optimaal werkt.

Akkoord

Vijftienjarig Bax Music zit nog volop in de groei

Vijftienjarig Bax Music zit nog volop in de groei

Nederland telt zo'n 2,5 miljoen mensen die muziek maken. Het kan haast niet anders dan dat de meesten van hen wel eens iets besteld hebben bij Bax Music. Deze online muziekwinkel, die circa 1 miljoen pakketten per jaar verstuurt, viert deze maand zijn vijftienjarig bestaan. Hoe is Bax Music, samen met zijn muzikale klanten, veranderd sinds de beginjaren van dit ambitieuze bedrijf?

De eerdere naam - Bax-shop - zal bij velen bekender in de oren klinken dan Bax Music, de nieuwe naam sinds 2016. Maar het nog veel antiekere 'Bax Lighting' en later 'Bax Light & Sound' zal bijna niemand meer kennen. Sinds Jochanan en Nathanael Bax zaken deden onder deze naam, boven een winkel in het centrum van Goes, is er veel veranderd, behalve het doel. "We zitten misschien niet meer op een zolderkamertje, maar het streven is nog altijd om álles te doen voor wie muziek maakt. We willen het verschil maken in customer service en support," aldus Jochanan.

In 2003 ligt de focus van de 18-jarige Jochanan en zijn vier jaar jongere broer Nathanael nog op de verhuur van dj-gear, audioapparatuur en verlichting voor het podium. Als eenmaal het vertrouwen gewonnen is van enkele leveranciers, kunnen ze al snel overstappen naar verkoop. Jochanan: "In 2005 werden we nog uitgelachen toen we speakers via internet wilden verkopen. Want mensen willen zulke dingen eerst horen, zeiden ze. Maar wij dachten: muziek maken en mixen is al moeilijk genoeg, dus waarom zou je het proces eromheen niet zo comfortabel mogelijk maken?"

Bax-shop of 'Bax' was al gauw een begrip, met name onder een grote groep jongeren die zich stortte op het steeds populairder wordende dj'en. Binnen zes jaar na oprichting won de winkel twee Gazelle-awards, als een van de snelst groeiende ondernemingen van Nederland, en werd de grens van vijf miljoen omzet gepasseerd. "Daar zijn we nog steeds trots op," zegt Jochanan. "Ondanks dat het maar een fractie is van de huidige omzet van 110 miljoen." De zolderkamer heeft intussen plaatsgemaakt voor 21.000 m2 magazijn met daarin 48.000 unieke voorradige producten.

Toen in 2012 binnen een jaar tijd de omzet met een derde was gestegen, besloot Bax dat het tijd was voor een groots opgezette winkel in Goes. Jochanan legt uit: "Dit had eigenlijk twee redenen. We merkten ten eerste dat veel klanten de producten toch eerst willen horen, zien en voelen. En ons nauwe showroompje was niet echt een muziekparadijs. Maar het is ook zo dat veel grote leveranciers willen dat hun producten fraai gepresenteerd worden. Dankzij die 'echte' muziekwinkel konden we er veel over de streep trekken." Hiermee boorde Bax Music meteen een grote groep nieuwe artikelen aan: de reguliere muziekinstrumenten, zoals gitaren, drums en toetsinstrumenten. Want de droom was altijd geweest om niet een specifieke groep muziekmakers te faciliteren, maar álle, en wel in heel Europa.

Een jaar later vond de eerste internet-uitbreiding buiten de Benelux plaats. Het begon met Frankrijk, gevolgd door onder meer Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Verder nam Bax Music in Antwerpen muziekwinkel Muziek+Visie over en enige tijd later in Rotterdam het bekende Peter Verspuy. Een geheel nieuwe winkel werd ingericht in Amsterdam, waar tegenwoordig ook het tweede kantoor staat van Bax Music en een groot deel van de helpdeskmedewerkers werkzaam is. "Dit was noodzakelijk, hoe gehecht we ook zijn aan Zeeland," aldus Jochanan. "We krijgen 278.000 helpdesk-calls per jaar. Als mensen bellen over bijvoorbeeld een digitale piano, dan verwachten ze iemand aan de lijn te krijgen die daar verstand van heeft, net als ze dat gewend zijn van een gewone muziekwinkel. En terecht! Maar in Zeeland kunnen we simpelweg niet genoeg mensen vinden om alle specialismegebieden te bezetten."

Bax Music behoort volgens de Twinkle100 nu tot de vijftien grootste webwinkels van Nederland en aan de groei lijken voorlopig geen grenzen te zitten. Toch kan de succesvolle sterke focus op klanttevredenheid, met uitsluiting van haast al het andere, een keerzijde hebben. In 2016 verschenen in de media berichten over slechte werkomstandigheden bij Bax Music. Uiteindelijk stak Bax Music de hand in eigen boezem en is sindsdien bezig met de nodige veranderingen binnen het bedrijf, zowel op het gebied van bedrijfscultuur als op het gebied van regelgeving, onder meer in samenwerking met CNV. Jochanan: "We beseften dat we het roer moesten omgooien. We willen dat alle 440 werknemers bij Bax Music elke dag met net zo veel passie aan de slag gaan als wij zelf al vijftien jaar lang doen. Maar dan moeten we net zo hard werken aan werknemertevredenheid als aan klanttevredenheid. We zijn bijvoorbeeld bezig met meer openheid en duidelijkheid vanuit het management-team, goed vastgelegd personeelsbeleid en meer inspraak." Dat dit niet ten koste hoeft te gaan van de groei, zien we eind 2017, als 'Black Friday' de dag met de hoogste omzet is sinds de oprichting van Bax Music.

Muziek wordt er nog altijd volop gemaakt in Nederland, met als verschil dat de muzikant, van hobbyist tot professional, nu alleen maar nog meer verwacht in de watten gelegd te worden dan voorheen. "Niet alleen dat," zegt Jochanan. "Mensen willen steeds meer zelf doen. Je hoeft als zanger niet meer naar een dure professionele studio. Met de juiste middelen kun je alles vanuit huis doen. En het is nog betaalbaar ook. Wij doen heel erg ons best om mensen te helpen bij dit soort muzikale wensen. Dankzij blogs, Keuzehulpen, YouTube-video's en een groot team van productexperts halen mensen niet alleen een product bij ons, maar helpen we ze om hun muzikale ervaring compleet te maken. Op dit moment zijn dat nog een beetje losse stukjes die mensen zelf bij elkaar moeten puzzelen. Maar over nog eens vijftien jaar hebben we Bax Music hopelijk tot een één muzikaal platform omgebouwd, waar iedereen in Europa die muziek maakt of wil leren maken, terecht kan."